donderdag 9 januari 2014

The seven dimensions of Culture. (Uitwerking dimensie 1 tot en met 4)

Waarin verschilt de ene cultuur van de andere?
Er word veel samengewerkt tussen andere culturen en achtergronden. Vaak gaat dit ook goed en zijn de culturele verschillen interessant en verrijkend. Maar soms gaan er dingetjes verkeerd, om redenen die we niet altijd begrijpen. Juist op dit punt is het belangrijk om de begrijpen wat de verschillen zijn tussen culturen, zo dat we efficienter met meer mensen kunnen werken en misverstanden kunnen voorkomen.

Trompenaars en Hampden-Turner’s seven dimensions of culture kunnen ons hiermee helpen.

Over het model
Gepubliceerd in boek “Riding the waves of culture” uit 1977.
Na 10 jaar onderzoeken van de normen en waarden van duizenden culturen over de wereld.
Enquetes met meer dan 46.000 managers uit 40 landen.

Ze kwamen tot de conclusie dat mensen uit andere culturen niet random van elkaar verschillen, ze verschillen in hele specifieke, voorspelbare manieren. Dit komt doordat iedere cultuur zijn eigen manier van denken heeft, zijn eigen normen en waarden en eigen voorkeuren gebaseerd op verschillende factoren.

De twee concludeerden dat wat mensen onderscheid van verschillende culturen, het moment is waar voorkeuren in 1 van de volgende zeven dimensies valt:
1.     Universalism vs particularism
Universalisme vs particularisme
2.     Individualism vs communitatianism
Individualisme vs communitarisme
3.     Specific vs diffuse
Specifiek vs diffuus
4.     Neutral vs emotional
Neutraal vs emotioneel
5.     Achievement vs ascription
Verworven status vs toegeschreven status
6.     Sequential time vs synchronous time
Beleving van tijd
7.     Internal direction vs outer direction
Ervaring van de omgeving

Het model kan gebruikt worden om mensen met andere culturele achtergronden beter te begrijpen, te voorkomen dat er misverstanden ontstaan en een betere werkrelatie te onderhouden. Het model zet ook in het licht dat de ene cultuur niet perse beter of slechter is dan de andere, mensen maken alleen andere keuzes.

Het model verteld je alleen niet hoe je andere mensen hun voorkeuren kunt meten in iedere dimensie. Je kunt het model het beste als een algemene gids gebruiken hoe je met andere culturen kunt omgaan.


Toepassen van het model
1.    Universalism vs particularism
Universalisme
Karakteristieken:
Wetten, regels, waarden en normen worden tot belangrijk beschouwd. Ze proberen eerlijk met mensen om te gaan op basis van regels, deze regels gaan voor relaties
Strategieën:
Help mensen te begrijpen hoe hun werk verstrengeld raakt met waarden en normen.
Geef duidelijk instructies, processen en procedures.
Hou je aan beloftes en wees consistent.
Geef mensen tijd om beslissingen te maken.
Gebruik een objectief proces om zelf beslissingen te maken, leg deze beslissingen uit als anderen hiermee in aanraking komen.
Culturen:
De Verenigde Staten, Canada, het Verenigd Koninkrijk, Nederland, Duitsland, Scandinavië, Nieuw Zeeland, Australië en Zwitserland.
Particularisme
Karakteristieken:
In iedere omstandigheid en relatie gelden andere regels. Hun reactie op een situatie kan veranderen op basis van wat er op dat moment gebeurt en wie er betrokken zijn.
Strategieën:
Geef mensen de ruimte om hun eigen beslissingen te maken.
Respecteer de behoeften van de andere bij het maken van beslissingen.
Wees flexibel in het maken van beslissingen.
Neem de tijd om een relatie op te bouwen en leer elkaar beter kennen om elkaars behoeften te begrijpen.
Leg nadruk op regels en policies die nageleefd moeten worden.
Culturen:
Rusland, Latijns Amerika en China.

2.     Individualism vs communitatianism
Individualisme
Karakteristieken:
Mensen geloven in persoonlijke vrijheid en prestaties. Ze geloven dat je je eigen beslissingen kunt maken en voor jezelf kunt zorgen.
Strategieën:
Geef individuele prestaties extra aandacht en beloon deze.
Geef mensen autoriteit om hun eigen beslissingen te maken en initiatief te tonen.
Verbind mensen hun behoeften aan de behoefte van de groep of organisatie.
Geef mensen vrijheid creatief te zijn en te leren van hun fouten.
Culturen:
De Verenigde Staten, Canada, het Verenigd Koninkrijk, Nederland, Duitsland, Scandinavië, Nieuw Zeeland, Australië en Zwitserland.
Communitarisme
Karakteristieken:
De groep is belangrijker dan het individu. De groep heeft hulp en veiligheid nodig in ruil voor loyaliteit. De groep komt altijd voor het individu.
Strategieën:
Geef groeps prestaties extra aandacht en beloon deze.
Beloon individuelen niet in publiek.
Geef mensen ruimte om anderen te betrekken in beslissingen.
Probeer geen favoriet te stellen
Culturen:
Communistische culturen, Latijns Amerika, Afrika en Japan.

3.     Specific vs diffuse
Specifiek
Karakteristieken:
Werk en thuis leven aparte levens. Het resultaat hiervan is dat relaties weinig impact hebben op werkprestaties en hoewel goede relaties belangrijk zijn, geloven deze mensen dat je ook kunt samen werken in een slechte relatie.
Strategieën:
Wees direct en to the point
Focus op mensen hun objectiviteit voordat je op de relatie focussed.
Zorg voor duidelijk instructies, processen en procedures.
Geef mensen ruimte om hun werk en thuis gescheiden te houden.
Culturen:
De Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Zwitserland, Duitsland, Scandinavië en Nederland.
Diffuus
Karakteristieken:
Er is een overlapping tussen werk en persoonlijk leven. Ze geloven dat goede relaties nodig zijn om voor zakelijke objectiven samen te komen. Hun relaties met anderen zijn hetzelfde, of ze nou sociaal afspreken of zakelijk. Mensen spenderen hun tijd buiten werk ook met collega’s en klanten.
Strategieën:
Focus op het opbouwen van een goede relatie voor je over gaat op zakelijke opvattingen.
Probeer zo veel mogelijk van de mensen waarmee je werkt te weten te komen.
Wees voorbereid op een zakelijke discussie tijdens een sociaal evenement, en heb persoonlijke gesprekken tijdens werkuren.
Probeer het afzeggen van sociale evenementen zo veel mogelijk te vermijden.
Culturen:
Argentinië, Spanje, Rusland, India en China.

4.     Neutral vs emotional
Neutraal
Karakteristieken:
Mensen doen veel moeite om hun emoties in controle te houden. De reden beïnvloed hun acties vele malen meer dan hun gevoel. Mensen laten niet snel zien wat ze denken of voelen.
Strategieën:
Probeer je gevoelens en emoties te managen.
Zorg er voor dat je lichaamstaal geen negatieve emoties uitstralen.
Blijf bij het onderwerp in bijeenkomsten en interacties.
Wacht mensen hun reactie af, en bestudeer deze goed omdat je dan soms door hun emoties heen kunt prikken.
Culturen:
Het Verenigd Koninkrijk, Zweden, Nederland, Finland en Duitsland.
Emotioneel
Karakteristieken:
Mensen zoeken manieren om hun emoties te laten zien, ook spontaan en op het werk. In deze culturen is het van belang en geaccepteerd om je emoties te tonen.
Strategieën:
Sta open voor andere mensen en bouw vertrouwen op.
Gebruik emotie om jou objectieven te communiceren.
Leer een conflict effectief te benaderen voordat het persoonlijk word.
Gebruik veel positieve lichaamstaal en straal een positieve houding uit.
Culturen:
Polen, Italie, Frankrijk, Spanje en landen in Latijns Amerika.

Bronnen:
The Seven Dimensions of Culture, mindtools.com, publicatiedatum: onbekend, web, bezoekdatum: 08-01-2014<http://www.mindtools.com/pages/article/seven-dimensions.htm>

Trompenaars F, and Hampden-Turner, C. , publicatiejaar:1997, 'Riding the Waves of Culture,' 2nd Edition, Boston: Nicholas Brealey, bezoekdatum: 08-01-2014


Trompenaars F, and Hampden-Turner, C. , publicatiejaar: 2000, 'Building Cross-Cultural Competence,' New Haven: Yale University Press, bezoekdatum: 08-01-2014

Geen opmerkingen:

Een reactie posten